Marketing is een essentieel onderdeel van de verkoop van een product. Het is dé manier om je product op de markt te brengen en een bepaalde boodschap mee te geven. Marketing kan je verkoop verhogen, maar kan ook de herkenbaarheid of bekendheid van een merk verbeteren. Er zijn dus verschillende manieren waarop je marketing in je voordeel kunt gebruiken, maar het uiteindelijke doel is vaak om je product een betere positie te geven in de markt en ervoor te zorgen dat er nieuwe klanten komen en al bestaande klanten terugkomen. Tegenwoordig wordt marketing steeds meer via online kanalen uitgevoerd en is het internet en sociale media de plek om je marketing plan toe te passen. Online marketing is tegenwoordig dus onmisbaar, maar dan is er nog een andere lastige kwestie. De vraag is namelijk vaak, doe je het zelf of laat je het aan iemand anders over? Inhouse of outsourcing? In deze blog vind je de afwegingen die je kunt maken voor de twee opties.

Inhouse

Uiteraard kan je zelf je marketing plan opzetten en uitvoeren. Dit betekent dat je volledige invloed kan uitoefenen op het resultaat en je zelf alles kan aanpassen wanneer je dit wilt. Het geeft ook de mogelijkheid op dit als vaardigheid binnen het bedrijf te ontwikkelen. Ook zorgt de online marketing inhouse ervoor dat er volledige toegang en overzicht is op het proces en de ontwikkeling ervan. Dit kan erg waardevol zijn, maar heeft ook zo zijn nadelen. Het inhouse houden van online marketing kost namelijk veel tijd en brengt hoge kosten met zich mee. Het hebben van personeel is niet goedkoop en de tijd die erin gaat zitten, gaan ten koste op andere vlakken als sales, administratie, productontwikkeling etc. Het is dus goed om in je overweging mee te nemen of het het waard is om zelf te doen.

Outsourcing

Natuurlijk is er ook sowieso een online marketing bureau dat je zou kunnen helpen bij het vormgeven en uitvoeren van de online marketing binnen je bedrijf. Deze optie kost vaak minder en bespaart heel erg veel tijd. Het nadeel is, is dat alle informatie beschikbaar zal zijn bij het online marketing bureau en zijn uiteindelijk alles in de hand hebben. Het betekent ook dat er meer moeite gestopt zal moeten worden in overleg en keuzes maken, omdat het soms lastig is om als manager of eigenaar je ideeën over te brengen en te communiceren. Er kunnen dus misverstanden ontstaan die kunnen zorgen voor een langzamer proces of een resultaat dat niet precies naar wens is. Het is dus belangrijk om ten eerste te bepalen of je inhouse aan de slag gaat of dat je outsourced en ten tweede is het belangrijk om zorgvuldig een online marketing bureau te kiezen. Vaak geldt de volgende regel: hoe belangrijker marketing voor je bedrijf is, hoe groter de kans dat het beter is om het inhouse te houden. Ook kun je een mix van de twee realiseren, als je bijvoorbeeld de meest operationele dingen outsourced, maar het strategische gedeelte binnen het bedrijf houdt. Genoeg keuze dus.